Platform VerenigingsManagement

De Nederlandse Associatie

Vorige jaarcongressen

11e VM-jaarcongres, Stadsgehoorzaal Leiden

De weg naar succes

Belangenverenigingen zijn sterk doordat ze kijken naar de lange termijn en in staat zijn om verschillende belangen te verbinden. Dat is enorm waardevol. Maar leden hebben te maken met een werkelijkheid die steeds sneller en ingrijpender verandert. Stap in de wereld van de leden. Het VM-jaarcongres 2015 laat zien hoe verenigingen dichterbij de werkelijkheid van hun leden komen. Hoe ze zelf sneller gaan bewegen en in kortere trajecten, meer toegespitst op kleinere groepen leden, die graag samen optrekken omdat ze ervaringen en oplossingen intensief willen delen. Er zijn voorbeelden van verenigingen die nieuwe verdienmodellen opbouwen door voor elk lid iets te doen wat voor dat lid echt het verschil maakt.

Het programma is zeer divers:

- Transformatie naar eigentijdse ‘ondernemersorganisatie' Hans Sterk en John Jaakke (SterkBestuur)

- Community Based Business Models Einde van de vereniging of nieuw begin? Prof.dr. Jan Jonker, Universiteit Nijmegen

- De maakbaarheid van succes Toon Gerbrands, directeur PSV

- Cases en interviews met verenigingsprofessionals: Cindy van de Velde (Vereniging Eigen Huis), Theo Koster (NEVAT), Fries Heinis (Bouwend Nederland), Lotte de Bruijn (Nederland ICT), Loubna Boufrach (Actiz), Adriaan Taselaar (Federatie Medisch Specialisten en LAD) en Suzanne Borgharts (Stichting Plattelands Jongeren Services)

 

 

10e VM-jaarcongres, ssRotterdam

Veranderen, afstemmen, verbinden, veranderen
Verenigingen zijn bezig met een warming-up. Klaar om in beweging te komen. Hoe kun je het veranderproces op gang brengen, sturen en op gang houden? Waar moet je beginnen voor meer toegevoegde waarde met minder middelen? Hoe stem je af op een voortdurend veranderende omgeving, bij leden en doelgroepen, in de politiek, bij samenwerkingspartners en bij concurrenten? En hoe bereik je zichtbaar resultaat binnen een voortdurend veranderend netwerk van flexibele verbindingen?

Experts over verandering
Experts uit wetenschap en consultancy vertellen hoe u de vereniging laat veranderen, bewegen, afstemmen, verbinden en weer veranderen:
Rens de Jong (BNR Nieuwsradio), Guus van Montfort (ActiZ), Micaela dos Ramos (KIVI), Frank de Grave (Orde van Medisch Specialisten), Lodewijk van der Grinten (Koninklijke Horeca Nederland), Marcel Halma (BVPA), Fries Heinis (Vereniging van Waterbouwers), Jantine Kriens (VNG), Arie van Bellen (ECP, platform informatiesamenleving), Arthur Dallau (Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken) , Arco Timmermans (Universiteit Leiden), Berend Rubingh (Manage to manage), Jan Peter van den Toren (Birch consultants) en
Mieke Bakker (MVO Nederland).

 

9e VM-jaarcongres, ss Rotterdam

De toekomst is ANDERS
Vereniging in transitie
Lokale netwerken en grassrootsinitiatieven kleuren het maatschappelijk veld. Van collectief particulier bouwen tot buurtzorg en van broodfonds tot voedselcoöperatie. We kiezen voor optimisme en inspiratie en willen af van het ervaren van frustaties en onmacht. De samenleving is in transitie naar flexibele en horizontale netwerken. Blijven belangenorganisaties vasthouden aan het oude, eroderende representatiemodel of kun je als vereniging ook de keuze maken voor optimisme en inspiratie?

Tijdens het Jaarcongres Verenigingsmanagement laten wij u niet alleen de transities zien, maar u krijgt ook inspiratie voor echte vernieuwing, onderscheidend vermogen en toegevoegde waarde.





SCHEPPENDE KRACHT OF HINDERMACHT
Volgens Jan Rotmans gaan we als samenleving van een verticaal, centraal en verzuild systeem naar een horizontale, decentrale netwerksamenleving. Op de ruïnes van bestaande instituties ziet hij al nieuwe netwerken ontstaan. Deze netwerken zijn plat en flexibel. Rotmans stelt in zijn boek In het oog van de orkaan dat het maatschappelijk middenveld en het poldermodel een dikke kleilaag vormen. Zij zijn het product van gestaalde belangen met veel hindermacht en vooral erop gericht zichzelf in stand te houden. Kunnen belangen-verenigingen een andere rol kiezen of blijven zij - onbedoeld - de transitie naar een duurzame samenleving vertragen? Kunnen verenigingen hindermacht omzetten in scheppende kracht?

Jan Rotmans is hoogleraar transitiemanagement aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en wetenschappelijk directeur van Drift, het wetenschappelijk onderzoeksinstituut naar transities. Hij is tevens de auteur van het boek In het oog van de orkaan: Nederland in transitie.

DE WERELD VERENIGT DOOR
Rens de Jong van BNR Nieuwsradio presenteert op geheel eigen wijze De Wereld Verenigt Door. Samen met tafelheer Jan Dirk van der Zee (directeur Inretail) praat hij met gasten over de vereniging in

transitie. Hoe kunnen belangenorganisaties in een netwerksamenleving overleven? Kunnen verenigingen hindermacht omzetten in scheppende kracht?

AAN TAFEL BIJ RENS DE JONG EN TAFELHEER JAN DIRK VAN DER ZEE:
Harry Starren, voorzitter Federatie Nederlandse Creatieve Industrie en directeur Ithaca International.

Jan van Betten, directeur en oprichter van Nudge.

Francien van Bohemen, VOB (Vereniging Openbare Bibliotheken)

Ineke Dezentjé Hamming-Bluemink, voorzitter / algemeen directeur van de Vereniging FME-CWM.


OP WEG NAAR EEN NEXT LEVEL VERENIGING. WAAR GELOOFT U IN?
De maatschappij verandert ingrijpend. Volgens Carlo van Kessel vraagt dat om nieuwe vormen van organiseren en ondernemerschap, en daarmee ook om een next level vereniging. Er is een nieuwe realiteit ontstaan. De crisis heeft iets essentieels veranderd in onze samenleving. Dat zie je terug in de manier waarop nieuwe ondernemingen met nieuwe businessmodellen aan terrein winnen en hoe bestaande ondernemingen nieuwe wegen inslaan. Je ziet het aan de originele manieren waarop complexe maatschappelijke problemen worden omgezet in iets positiefs. Mensen slaan de handen ineen om met elkaar de kwaliteit van leven te verbeteren.

De belangrijkste opgave voor een vereniging om succesvol te zijn, is betekenis te geven aan de business. De vereniging moet een rol spelen in het leven van mensen. Daartoe moet zij zich telkens opnieuw uitvinden. Het draait om de vraag, wat een vereniging moet zijn voor leden en consumenten. Waar geloof je in? Wat voeg je toe? Welke rol speel je in het leven van mensen? Hoe sluit je aan bij de nieuwe realiteit?

De vraag is: hoe doe je dat? Laat u inspireren en ga zelf aan de slag aan de hand van cases, de tijdgeest, de belangrijkste thema’s richting 2020 en de betekeniseconomie. En ontdek zo waar u zelf in gelooft.

Carlo van Kessel is Chief Connection Officer bij Fresh Forward. Fresh Forward is een creatief adviesbureau en houdt zich bezig met groei en strategische vernieuwing van merken en organisaties. Imagine the Next Level is hun motto. Hij startte zijn carrière in de reclamewereld en werkte als marketing manager bij Videoland en Holland International en als business development manager bij TUI Nederland. Carlo zijn specialiteit is strategische vernieuwing en deze dusdanig door te vertalen naar medewerkers, klanten en stakeholders dat er een vernieuwende beweging op gang gebracht wordt. Klanten waar Carlo het afgelopen jaar voor heeft mogen werken zijn: KNSB, BOVAG, VEH, Gemeente Amsterdam, CIZ en Wonen Limburg.

DE WERELD VERENIGT DOOR
Rens de Jong van BNR Nieuwsradio presenteert op geheel eigen wijze De Wereld Verenigt Door. Samen met tafelheer Peter Niesink (directeur verenigingszaken BOVAG) praat hij met gasten over de next level vereniging. De belangrijkste opgave voor een vereniging om succesvol te zijn, is betekenis te geven aan de business. Hoe doen de gasten dat?

Peter Niesink, verenigingsdirecteur BOVAG, maakt deel uit van het projectteam dat BOVAG naar een Next Level moet brengen. Hoe ziet BOVAG er in 2020 uit? Welke rol speelt die BOVAG voor de leden en in de samenleving? Samen met Fresh Forward gingen ze op zoek naar echte vernieuwing, onderscheidend vermogen en toegevoegde waarde.

AAN TAFEL BIJ RENS DE JONG EN TAFELHEER PETER NIESINK:

Jan Boeve, algemeen directeur Aedes. 

Bart Smit, directeur Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Diergeneeskunde (KNMvD).

Lodi Hennink, algemeen directeur van de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV).


8e VM-jaarcongres, Corpus Conference centre te Leiden

  

WINNEN OP RELEVANTIE 
Branches en sectoren zijn in transitie. Leden kampen met nieuwe onzekerheden en zoeken nieuwe verbindingen om hun strategie voor de toekomst uit te stippelen. Intuïtie, emotie en ondernemen domineren. Bestaande leden zoeken nog steun bij de vereniging. Maar geldt dat ook voor jonge ondernemers en beroepsgenoten? Vinden zij vanzelfsprekend de vereniging op hun pad en binnen hun netwerk? En hoe relevant is die voor hen?

Branche- en beroepsorganisaties moeten steeds meer doen met steeds minder geld. Contributies lopen terug door de crisis. Leden komen binnen maar gaan ook net zo gemakkelijk weer weg. De overheid trekt zich terug uit het maatschappelijk middenveld en sleept de extra armslag aan pbo’s, subsidies en regelingen mee.

Verenigingen moeten blijven zoeken naar focus in taken, processen, de band met leden en met andere stakeholders. Ze moeten zich aanpassen om de waarde van de organisatie voor de leden commercieel te realiseren en de organisatie een gezonde financiële basis te geven. De vraag hoe de vereniging unieke en relevante waarde levert is nog nooit zo belangrijk geweest.




Race for Relevance: 5 radicale veranderingen voor verenigingen
Harrison Coerver
Harrison Coerver ziet veel verenigingen worstelen. Hun omgeving verandert dramatisch en snel – de markten, de leden en de concurrentie – maar wat doen ze zelf? Lukt het ze om een vernieuwende slag te maken of blijven ze steken in het oude met dezelfde bestuurscultuur, dezelfde service en dezelfde communicatie.? Ze overleven misschien, maar blijven ze ook relevant? Coerver stelt uitvoerbare maar radicale veranderingen voor. Dat is nodig om relevant te blijven. Dit is een pleidooi tegen stap- voor- stap- aanpassen. En een betoog voor revolutie.
Hij komt speciaal voor VM naar Nederland en zal provocerende vragen stellen die verenigingsmanagers verder helpen om leiding te geven aan de revolutie voor hun vereniging.

Harrison Coerver, directeur van Harrison Coerver & Associates, is een bekende Amerikaanse consultant en auteur van de bestseller Race for Relevance:5 Radical Changes for Associations. Sinds 1985 heeft hij meer dan 1000 Amerikaanse verenigingen geadviseerd over strategie, planning, governance en management. Hij staat bekend om zijn innovatieve benadering en zijn recht-door-zee stijl.

Op zoek naar nieuwe businessmodellen
Patrick van der Pijl, CEO Business Models Inc.
De wereld verandert. We zijn 24x7 connected. We hebben online vrienden die we nog nooit fysiek hebben ontmoet. We zijn zowel consument als producent. We worden overladen door gratis informatie. We reageren uitsluitend als het voor ons relevant is. De kredietcrisis, veranderend consumentengedrag, het internet en de toegang tot kennis en informatie hebben er voor gezorgd dat traditionele businessmodellen aan betekenis verliezen en nieuwe modellen nodig zijn. Wat betekent dit voor het businessmodel van verenigingen? Wie is bereid te betalen voor welke diensten en producten? Verenigingen kunnen niet langer vertrouwen op bestaande modellen en moeten nu een ander spel gaan spelen.

Patrick van der Pijl zal verenigingsmanagers inspireren met voorbeelden van businessmodellen en gereedschap geven om nieuwe modellen zelf te kunnen ontwikkelen tot een model dat bij je vereniging past.

Patrick van der Pijl, CEO Business Models Inc, zette met online uitgeven en crowdfunding het businessmodel voor consulting en dat voor uitgeven op zijn kop. Hij deed dit als producent van de bestseller Business Model Generatie, geschreven door Alexander Osterwalder en Yves Pigneur. Van dit boek zijn meer dan 500.000 exemplaren verkocht en in 24 vertalingen op de markt gekomen.
Patrick geeft trainingen en lezingen in onder meer Japan, Australie, Rusland, de Verenigde Staten, Chili, Ierland, Spanje en Thailand en werkt samen met organisaties als Mars, Fujitsu, Tele Atlas, Schott, Intel, Fagor, Microsoft en Johan Cruijff Foundation.

Tijdens het programma zijn er twee panels onder leiding van Rens de Jong met directeuren en/of voorzitters van branche – en beroepsorganisaties. Het eerste is naar aanleiding van het verhaal van Harrison Coerver en het tweede panel gaat over verdienmodellen.

Rens de Jong (BNR Nieuwsradio) is een veelzijdig presentator en journalist. Rens is bedenker en presentator van verschillende programma’s zoals BNR Duurzaam, de Grote BNR Klantenshow, en BNR Leiderschap. Door zijn jarenlange ervaring bij het financieel-economische radiostation BNR Nieuwsradio voelt Rens zich thuis in onderwerpen zoals leiderschap, ondernemerschap, duurzaamheid en technologie. Hij werkte eerder bij AT5 en het NOS Journaal.



DE PANELLEDEN:
Liane den Haan is algemeen directeur van ANBO, de grootste belangenbehartiger voor senioren. ANBO werkt aan een ambitieus versterkingstraject om de modernste vereniging van Nederland te worden. Zo heeft ANBO een directe verenigingsdemocratie en zijn operationele en bestuurlijke taken gescheiden. Inhoud is leidend: de deskundigheid van betaalde en onbetaalde professionals is de basis van besluitvorming en belangenbehartiging. Deze verbinding van bureau en vrijwilligers in het land garandeert langdurige relevantie.

Frank Oostdam, directeur van de ANVR, is er van overtuigd dat bedrijven steeds meer moeten samenwerken om te kunnen concurreren. "Daar liggen kansen voor brancheorganisaties om waarde toe te voegen en relevant te zijn. De cruciale vraag voor onze toekomst is: kan ik mij als organisatie met anderen verbinden om nog meer relevantie te verwerven. De ANVR is daarmee bezig. Lang niet alles lukt natuurlijk maar dit is wel de drijfveer van onze activiteiten."


Titia Siertsema wordt per 1 januari 2013 de nieuwe voorzitter van UNETO-VNI, de ondernemersorganisatie voor de installatiebranche en de technische detailhandel. Daarvoor was zij tien jaar lang algemeen directeur van dezelfde organisatie. Zij heeft diverse functies vervult in het bedrijfsleven en (semi)-overheid, waarbij transities van organisaties een belangrijke rol speelden. Tevens is zij voorzitter van de redactieraad van VM.

Han Bekke, algemeen directeur MODINT, heeft in 2000 met het ontstaan van MODINT de basis gelegd voor een verdienmodel waarbij retributie inmiddels goed is voor 80% van de inkomsten. Op dit punt loopt hij in brancheland voorop. De organisatie is scherp op het verfijnen en ontwikkelen van diensten die leden willen. En bovendien zoekt MODINT bovendien actief naar nieuwe afzetmarkten buiten Nederland.


Rob Huisman is directeur van de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers en onder meer lid van het dagelijks bestuur van de Federatie Dutch Creative Industries. Hij maakte van BNO een multidisciplinaire organisatie voor ontwerpers en ontwerpbureaus. Zijn overtuiging is dat je als vereniging 'blokjes' (serieus) en 'bolletjes' (fun) moet zijn. Zeker in de creatieve industrie is value for money niet het enige dat telt!


Nicolette Kroezen is bestuurssecretaris en bureaudirecteur van NMT, Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde, die in haar missie heeft verenigd het bevorderen van de mondgezondheid van alle inwoners in Nederland en het behartigen van de belangen van haar leden (tandartsen). De NMT kent een groeiend ledental door actief zichtbaar te zijn voor de professie, zowel op bijeenkomsten in de regio als in de media en diensten en producten op maat te leveren ter ondersteuning van de praktijkvoering.

7e VM-jaarcongres, Louwman Museum in Den Haag



KANSEN VERANDEREN

De wereld verandert steeds sneller en daar goed op inspelen betekent oude zekerheden en oplossingen loslaten, anders kijken naar uitdagingen en nieuwe kansen creëren. Een heldere visie hebben op transities in de branche of het vak en die combineren met een messcherpe strategie. Nieuwe samenwerkingen aangaan - in de breedte of in de keten. Anders werken met een volgende generatie en nieuwe verbindingen aangaan met leden. Volop uitdaging en inspiratie voor de verenigingsmanager van vandaag en morgen.

Titia Siertsema, algemeen directeur bij UNETO-VNI en voorzitter
van de redactieraad van VM, was de dagvoorzitter.
Hans Biesheuvel, de nieuwe voorzitter van MKB-Nederland, opende met zijn kijk op de toekomst van vereningingen.


William Smit en Wieger de Bruin – DBSC Consulting – vervolgden met een lezing over de strategische keuzen voor branchevereniging 3.0. Veel leden hebben het moeilijk en hun marges staan onder druk. Aanleiding om weer eens kritisch te kijken naar het lidmaatschap van de branche- of beroepsvereniging. Wat is de meerwaarde ook alweer? Wanneer de vereniging hier niet goed op inspeelt, voelen leden zich gelegitimeerd om steeds meer (onrealistische) druk en verwachtingen bij hun branche- en beroepsvereniging te leggen. Branche- en beroepsorganisaties worden uitgedaagd zich te herbezinnen op hun kernrol en kernfuncties en daarbij de onderliggende tendensen goed te onderkennen.

Visie- en strategiepanels
Rens de Jong van BNR Nieuwsradio ging in gesprek met drie voorzitters van verenigingen: Guusje ter Horst (voorzitter HBO-raad), Martin van Pernis (voorzitter KIVI NIRIA) en Hans Simons (voorzitter OSB). Hoe gaan zij om met de transities in hun branche? Hoe gaan zij de uitdagingen aan? Later op de dag ging hij in gesprek met drie directeuren van verenigingen: Leo de Boer (directeur Verbond van Verzekeraars), Wilna Wind (directeur NPCF) en Jan Dirk van der Zee (directeur CBW-MITEX). Hoe gaan zij met deze vraagstukken om?

Peter Noordhoek
vindt dat het tijd wordt voor verenigingen om te bewegen. Veel verenigingen doen het aan de voorkant goed. Ze steken energie in belangenbehartiging en imagoverbetering, bereiken succes maar het blijft moeilijk leden betrokken te houden en elkaar aan te spreken op de dingen die er toe doen. De vraag is altijd weer wat je van elkaar mag verwachten. Dit is de discussie over ‘kwaliteit’. Als oplossing wordt vaak naar keurmerken en protocollen gegrepen. Maar zeker na een incident is dat doorgaans te weinig en te laat. Peter Noordhoek wil verenigingen uitdagen om de beheersmaatregelen te verruilen voor acties die de kwaliteit op een hoger plan trekken. Juist als het moeilijk wordt, is het tijd om de lat hoger te leggen.

Matthieu Weggeman
sloot het congres af met een lezing over generatieverschillen in organisaties.
Bent u in staat werknemer 2.0 aan u te binden om uw strategie ook uit te kunnen voeren? Immers, er ontstaat een steeds grotere kloof tussen leden van de Protestgeneratie - die de belangrijkste stoelen in de politiek en het management bezet houden – en de leden van Netwerkgeneratie. Als u als lid van de Protestgeneratie weinig interesse toont voor de manier van werken, leren en leven van de jongste generatie, dan zal de Netwerkgeneratie zich nooit duurzaam binden aan uw vereniging. Werknemer 2.0 komt dan in het beste geval even langs om te leren en gaat dan weer verder. Hoog tijd voor generatie-integratie!


6e VM-jaarcongres, De Nieuwe Kerk in Den Haag

Een keur aan sprekers, het thema DE TOEKOMST IS OPEN en uiteraard de mogelijkheid om vele collegaverenigingsprofessionals te ontmoeten stonden garant voor een geslaagd evenement.

Middenveld moet veranderingsbereid zijn - Doekle Terpstra (voorzitter HBO-Raad en voorzitter KNSB)
De kracht en vitaliteit van de samenleving zit in het samenleven. Niet de politiek (alleen!!) kan zorgen voor verbinding, maar vooral maatschappelijke organisaties kunnen daar zorg voor dragen. Dat betekent echter dat diezelfde organisaties moeten durven vernieuwen op structuur en inhoud. Op een conserverend middenveld zit niemand te wachten.

Branche- en beroepsorganisaties in het 2.0 tijdperk. Survival of the fittest? - Marcel Thaens (Erasmus Universiteit)
Ontwikkelingen op web 2.0 (en wellicht ook 3.0) gebied hebben gevolgen voor publieke processen die voor verenigingen en organisaties met lobby- en vertegenwoordigende activiteiten relevant zijn. Denk daarbij aan processen als agendavorming en beleidsontwikkeling. Volgens sommigen betekent dit het einde van branche- en beroepsorganisaties. Maar wellicht bieden deze ontwikkelingen ook allerlei kansen voor juist deze organisaties? In de bijdrage van Thaens gaat hij in op de betekenis van de nieuwe ontwikkelingen voor vertegenwoordigende organisaties.

Samen werken aan vertrouwen - Wim Mijs (directeur Nederlandse Vereniging van Banken)
Banken werken samen hard aan vertrouwen. De Nederlandse Vereniging van Banken speelt daarin een belangrijke rol. Banken in Nederland hebben na het ontstaan van de financiële crisis hun verantwoordelijkheid genomen. Mijs vertelt hoe ze dit gedaan hebben.

Lagerhuisdebat
Het Lagerhuisdebat staat – onder leiding van Gijs Weenink van de DebatAcademie – garant voor een levendige en dynamische discussie. Veel mensen zullen ontdekken dat collega’s heel andere posities innemen dan verwacht. En iedereen hoort meningen en feiten waar niemand omheen kan.We gebruiken een werkwijze die dicht bij de gebruiken en rituelen van het Engelse parlement staan.

De komende tien jaar overleven verenigingen moeiteloos - Maarten van Rossem (Universiteit van Utrecht)
Wij zijn geneigd veranderingen in de naaste toekomst schromelijk te overschatten. Wie tien jaar terugkijkt ziet dat de wereld nu niet heel anders is. Op de langere termijn zal er ongetwijfeld van alles veranderen. Al was het maar omdat volgens Van Rossem de integratie van Europa door zal gaan, ook al zien wij Nederlanders daar tegenwoordig niet veel in. Sommige branches zullen op de langere termijn volledig verdwijnen, net zoals loodzetters geheel verdwenen zijn.

Dagvoorzitter was Koos Burgman, directeur BOVAG.

Op vm-online.nl kunt u wat filmimpressies zien.

Klik om de afbeelding te vergroten
Klik om de afbeelding te vergroten
Klik om de afbeelding te vergroten
Klik om de afbeelding te vergroten
Klik om de afbeelding te vergroten
Klik om de afbeelding te vergroten
Klik om de afbeelding te vergroten
Klik om de afbeelding te vergroten
Klik om de afbeelding te vergroten
Klik om de afbeelding te vergroten
Klik om de afbeelding te vergroten
Klik om de afbeelding te vergroten
Klik om de afbeelding te vergroten
Klik om de afbeelding te vergroten
Klik om de afbeelding te vergroten
Klik om de afbeelding te vergroten
Klik om de afbeelding te vergroten
Klik om de afbeelding te vergroten
Klik om de afbeelding te vergroten
Klik om de afbeelding te vergroten
Klik om de afbeelding te vergroten
Klik om de afbeelding te vergroten
Klik om de afbeelding te vergroten
Klik om de afbeelding te vergroten
Klik om de afbeelding te vergroten
Klik om de afbeelding te vergroten
Klik om de afbeelding te vergroten
Klik om de afbeelding te vergroten
Klik om de afbeelding te vergroten
Klik om de afbeelding te vergroten
Klik om de afbeelding te vergroten
Klik om de afbeelding te vergroten
Klik om de afbeelding te vergroten
Klik om de afbeelding te vergroten
Klik om de afbeelding te vergroten
Klik om de afbeelding te vergroten
Klik om de afbeelding te vergroten
Klik om de afbeelding te vergroten
Klik om de afbeelding te vergroten
Klik om de afbeelding te vergroten
Klik om de afbeelding te vergroten
Klik om de afbeelding te vergroten
Klik om de afbeelding te vergroten
Klik om de afbeelding te vergroten
Klik om de afbeelding te vergroten
Klik om de afbeelding te vergroten
Klik om de afbeelding te vergroten
Klik om de afbeelding te vergroten
Klik om de afbeelding te vergroten
Klik om de afbeelding te vergroten
Klik om de afbeelding te vergroten
Klik om de afbeelding te vergroten
Klik om de afbeelding te vergroten
Klik om de afbeelding te vergroten
Klik om de afbeelding te vergroten
Klik om de afbeelding te vergroten
Klik om de afbeelding te vergroten