Het 6e congres Trends in verenigingsmedia zal plaatsvinden op 30 september 2014. Het thema is nog onbekend. Heeft u een suggestie? Mail het ons (gees[at]vm-uitgevers.nl) of bel ons: 0320-237482 


Het in 2013 gehouden congres had als thema:

DE KRACHT VAN CONTENT


Het media-aanbod is geëxplodeerd door internet, apps, digitale tv, social media en meer. Uw leden worden overspoeld met beelden, geluiden en teksten. En ook met veel ongevraagde communicatie. Dat kan en moet anders. Met content die informeert en inspireert. Met relevante content in de juiste context.

Het gaat om het creëren van goede content die op het juiste moment relevant is voor je leden; gericht op hun vraag en hun behoefte. Door relevante content via het juiste kanaal, middel en moment te delen, bind je leden en ontstaan sterke relaties. Naast het binden van bestaande leden, onderscheid je je als vereniging met relevante en authentieke content binnen jouw segment van concurrenten en alternatieve aanbieders. Dat is waar content marketing om gaat. 



Marketing met inhoud helpt u en uw leden groeien - Albert Jan Huisman

Verenigingen produceren heel veel ‘content’ en overspoelen leden met bladen, nieuwsbrieven en seminars. Zitten de leden wel te wachten op het zoveelste obligate bericht van het bestuur of zijn ze op zoek naar meer ‘inhoud’? Leveren al deze middelen wel een substantiële bijdrage aan de groei van de vereniging?
Verenigingen moeten meer en veel beter kijken naar de behoeften van haar ledengroepen. Alleen door bijdragen te leveren aan het oplossen van de problemen van haar leden kan de vereniging haar eigen toevoegde waarde blijven aantonen en als vereniging nog groeien!

Het is uw uitdaging om de vereniging te positioneren als DE bron van informatie over de uitdagingen waar leden op hun beurt voor staan. Het gaat niet alleen om het vertellen van een authentiek en samenhangend verhaal voor de vereniging, maar het gaat er ook om leden te helpen hun verhaal beter te vertellen zodat zij kunnen groeien.

Albert Jan Huisman
heeft meer dan 18 jaar B2B ervaring in Marketingfuncties bij diverse (internationale) professionele dienstverleners. Hij is Marketing Director van het innovatieve High-Tech advocatenkantoor Kennedy Van der Laan. Albert Jan spreekt regelmatig op (internationale) congressen, onlangs nog op Content Club Nederland en in september op Content Marketing World 2013 in de USA.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Binden en boeien met storytelling - Mieke Bouma


In dit informatietijdperk lijkt het steeds moeilijker te worden om je informatie via de juiste kanalen op een aantrekkelijke wijze bij je leden te krijgen. Oude marketingtrucs werken niet meer, we moeten een authentiek, aansprekend en helder verhaal hebben. Een verhaal dat inspeelt op de behoeften van je leden en waar zij zich in kunnen herkennen. Maar hoe ontwikkel je zo’n verhaal en wanneer en via welke kanalen deel je dit? Wat kan storytelling betekenen voor uw vereniging? 

Mieke Bouma is scenarioschrijver, storycoach, trainer en consultant, tevens oprichter van de Storytelling Academy en auteur van de boeken: Storytelling in 12 stappen en De Held in je eigen verhaal. De liefde voor verhalen vormt de rode draad in haar leven. Ooit begonnen als dramadocent in het theateronderwijs, werd ze dramaturg en scenarioschrijver voor filmproducties en televisieseries. Ze werkt als storyteller/consultant in organisaties, geef trainingen en workshops en coacht mensen bij hun creatieve proces.

Hoe ga jij inspelen op de marketingtrends van 2013? -  Onno Ponfoort

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het Marketingtrendonderzoek heeft Berenschot dit jaar voor de tiende keer in successie uitgevoerd. In het onderzoek geven marketeers uit verschillende branches aan welke trends zij het meest belangrijk vinden en hoe zij hiermee denken om te gaan. Ook marketing- en communicatie-experts werkzaam bij brancheorganisaties en verenigingen deden mee. Deelnemers gaan met elkaar en met Onno Ponfoort in gesprek en vormen zich zo een beeld van de bruikbaarheid van trends voor hun eigen vereniging.



Onno Ponfoort

heeft ruime internationale ervaring op het gebied van strategie, marketing, branding, new business en markt¬gericht organiseren van ondernemingen en (semi-) overheidsinstellingen. Sinds 2001 is hij senior managing consultant bij

Berenschot

. Voordien was hij werkzaam als Area Director bij het Netherlands Foreign Investment Agency in de VS, als senior adviseur bij Deloitte en als Marketeer bij Philips Consumer Electronics.

Paneldiscussie over content marketing 

Ga onder leiding van Hella Liefting in discussie met je collega's:
Aad Koster, directeur ActiZ
Stan Stolwerk, directeur NKC
Erica Looren de Jong, hoofd Ledenservice NBA
 

Hella Liefting
Hella Liefting - van oorsprong journalist - heeft zich bij allerlei mediatypes ontwikkeld in veranderingen initiëren en begeleiden. Rode draad in haar loopbaan is het pionieren en het leiding geven aan creatieve professionals. Ervaring met het besturen van een vereniging heeft ze recentelijk opgedaan bij de NVJ. Momenteel werkt ze vanuit haar eigen bedrijf Menerva Media en Management.




Aad Koster (ActiZ):
Onze branche staat voor een enorme veranderopgave. Zorgkosten moeten omlaag en de langdurige zorg is overgeheveld van AWBZ naar WMO. Het is een grote uitdaging om als brancheorganisatie aan leden de juiste informatie en tools, kortom de goede content te bieden die hen ondersteunt bij deze transitie. Uitwisseling van ervaringen tussen leden op (digitale) platforms, via social media, co-creatie met leden en relatiebeheer zijn voor ActiZ belangrijke issues die direct van invloed zijn op het bepalen en het ontwikkelen van de juiste content. Meer weten over ActiZ, klik hier voor wie ActiZ is en klik hier voor de visie van ActiZ.


Stan Stolwerk (NKC, Nederlandse Kampeerauto Club):
Problemen van je leden onderkennen: wat hebben ze nodig bij hun ‘zwerf’ reizen en avonturen als ze de wereld over gaan met hun kampeerauto? Leden op hun beurt kanalen en media bieden om hun verhaal te delen/verspreiden. De NKC kijkt kritisch naar de inzet van de diverse media. Afhankelijk van het ‘verhaal’ en doelgroep beschikt de NKC inmiddels over vele mogelijkheden – zeker na de implementatie van een nieuwe crm, cms en socialmediastrategie. Basaal blijft de kennis van profiel/wens/behoefte van camperaar; die is leidend in mediakeuze en bij ontwikkeling van producten en diensten. Klik hier om kennis te maken met NKC.


Erica Looren de Jong (NBA)
De behoefte aan relevante vakinhoudelijke content onder NBA-leden is enorm. Tot nu toe is dit ingevuld met websites, digitale nieuwsbrieven en social media platforms. Effectief, maar het levert ook een bijdrage aan de information overload van accountants. De komende jaren wil de NBA met een duurzame crossmediale content strategie leden optimaal ondersteunen. Ze gaat daartoe een ledenprofiel gekoppeld aan een nieuw CRM-systeem lanceren. Zo krijgen de leden de controle over wat ze willen ontvangen en  krijgt de meerwaarde van het lidmaatschap echt vorm. Klik hier om kennis te maken met de NBA.

VOLG HET CONGRES op twitter.com/VMplatform

Meer achtergrondinformatie:
- Marketing met inhoud. De kracht van content door Albert Jan Huisman in VM-update augustus
- Marketingtrends 2013 door Onno Ponfoort
- Contentmarketing, wat is het en waarom zou je ermee beginnen?
door David Wolff in VM-update augustus

Het congres werd georganiseerd door VM uitgevers en mede mogelijk gemaakt door CCI IT GROEP, Howards Home, Senefelder Misset en X-Media Solutions.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nieuws
Productnieuws