Platform VerenigingsManagement

De Nederlandse Associatie

Cursus Verenigingsstrategie in één dag

De omgeving van branche- en beroepsorganisaties verandert snel en sterk. Door de snelheid van de veranderingen wordt er een groot beroep gedaan op het aanpassingsvermogen van de organisaties. Leden verwachten meer van hun vereniging. Zij zoeken nieuwe verbindingen met elkaar en met wisselende stakeholders. De buitenwacht zet vraagtekens bij de toegevoegde waarde en relevantie van de organisatie.

Kortom, de vereniging moet steeds meebewegen in een dynamische context. Hoe doe je dat? Is hetgeen dat altijd sterk was nog steeds sterk? Zijn er nieuwe zwaktes? Wat is een goede missie en met welke visie gaat u de toekomst tegemoet? Leer in één dag hoe u de kern van uw organisatie tegen het licht kunt houden en schrijf u in voor deze nieuwe cursus van VM training. Leer van de theorie en praktijkervaringen van specialisten uit België en Nederland.

Programma
- Missie, visie en strategie: wat is het verschil? Aan welke criteria moeten ze beantwoorden?
- Hoe vertaal je de strategische krachtlijnen van je vereniging naar concrete doelstellingen?
- Het nut en de beperkte houdbaarheid van een SWOT analyse
- Ruime aandacht voor goede en minder goede voorbeelden uit het dagelijks verenigingsleven in België en Nederland
- ASAE ‘7 measures of success’: De lessen van deze kritische succesfactoren voor uw praktijk

Docenten
Luc Ardies
Luc Ardies is directeur bij UNIZO, de Vlaamse MKB organisatie, en heeft reeds 25 jaar praktijkervaring bij het oprichten en herstructureren van professionele verenigingen. Hij is socioloog en auteur van de pocket ‘Succesvol verenigingsmanagement in 5 stappen'.

Jos Wesselink
Jos Wesselink ECAM (BrancheWerk) heeft meer dan 15 jaar praktijkervaring in het management van professionele verenigingen. Daarnaast adviseert hij diverse brancheorganisaties op het gebied van strategische vraagstukken.

Meer informatie en inschrijven